V četrtek, 26. 5. 2016, smo imeli učenci 9. razredov tehniški dan na temo energije. Pridružili so se nam mlajši učenci iz 4. razredov, katere smo takoj prijazno sprejeli. V petih šolskih urah je vsaka od devetih skupin obdelala svojo delavnico.
Učenci v učilnici kemije smo raziskovali izpuste CO2 pri izgorevanju, izračunali smo delež CO2 v litru izdihanega zraka, prebrali smo tudi članek o številu sveč, ki jih v enem letu Slovenci porabimo. Obiskali smo solkansko pokopališče in prešteli vse grobove in sveče na njih. To število je, kot smo ugotovili, preveliko (650 grobov in blizu 2000 sveč – 3 sveče na grob), zato smo ob vrnitvi v šolo začeli izdelovati tablice z nasveti za zmanjšanje števila sveč na pokopališčih.
V okviru te delavnice smo napisali pismo Krajevni Skupnosti Solkan za postavitev teh opozorilnih tablic z nasveti pred/na solkansko pokopališče ter v njem vključili naše ugotovitve o raznih slabostih. Ena izmed njih je ta, da se pri eni nagrobni sveči v zrak izpusti kar 670,8 grama ogljikovega dioksida, saj iz 1 grama parafina nastane kar 3,12 grama CO2, če pa vključimo podatek, da je v eni sveči približno 215 gramov parafina, je podatek o nastanku CO2 pri gorenju le ene sveče skrb vzbujajoč. Za primerjavo – človek pri enem izdihu ”izpusti” 0,044g ogljikovega dioksida na liter izdihanega zraka. To pomeni, da bi morali za izenačitev izpustov CO2 ene nagrobne sveče liter zraka izdahniti kar 15227-krat oz. slabe 2 dni (na dan povprečen odrasel človek izdahne 8640-krat).
Nismo pa bili edini, ki smo izdelovali. V učilnici geografije so na temo geotermalne energije iz majhnih in velikih škatlic izdelali velik model elektrarne, v učilnicah 4. razredov so nastale opozorilne table za prihranke, ki so bili kasneje polepljeni po šoli – piktogrami, v učilnicah tehnike pa je nastalo veliko okolju prijaznih vetrnic in vodnik koles. Vse izdelke so otroci tudi preizkusili in se pri tem tudi veliko naučili. V preostalih delavnicah so izdelovali energetsko kartico šole in ugotovili, da so rezultati le te skoraj enaki energetski izkaznici, ki so jo izdelali strokovnjaki za našo šolo. Učenci pa so ugotavljali tudi pomen izolacije v zgradbah in si ogledali šolsko kurilnico, kjer je hišnik jadran zelo strokovno predstavil delovanje in način ogrevanja šole. V skupinah so učenci s pomočjo devetošolcev preučevali tudi kako je z izgubami virov energije. Ste kdaj sploh pomislili, kakšen strošek je, če iz vodne pipe kaplja voda, ali če pozabimo vklopljene luči?
Devetošolci smo mlajšim sovrstnikom predali kar nekaj znanja, ki jim bo v prihodnjih letih šolanja in tudi v življenju prišlo prav. Druženje in učenje z mlajšimi je bila lepa izkušnja. Mislim, da bi morali vsako leto organizirati en tak tehniški dan, za lepe trenutke tako za mlajše, kot tudi starejše šolarje.
Nejc Pavlin, 9. c